tisdag 20 januari 2015

150120 nr 71

Självmålad
Akvarell, 17x17 cm

Tänk så många fantastiska böcker det finns. När jag vill lära mig något nytt köper jag gärna en bok, eller flera. Genom åren har det blivit otaliga böcker. En del kunskap har jag säkert tillägnat mig.
   Det finns också böcker som verkat oumbärliga när jag sett dem på amazon men vid närmare påseende inte riktigt motsvarat mina förväntningar. När jag hittade en bok som enligt titeln lärde ut hur man gjorde akvareller som målade sig själv blev jag naturligtvis intresserad. De bilder man kunde se på nätet ur den var i min smak så jag beställde boken omedelbart.
    Riktigt så naiv att jag föreställde mig att den kunde lära ut hur jag ställde fram papper, vatten och färg för att sedan lägga patiens medan det bakom min rygg skapades mästerverk är jag inte. Men jag hoppades att den ändå på något magiskt och enkelt vis skulle förvandla mina taffliga försök till fullbordad konst.
   När boken väl kom visade det sig att man inte bara behövde häftpistol, ett flertal olika sprutor, någon liter maskeringsvätska och papper som var uppåt en halv cm tjockt också skulle utföra en hel del procedurer med målningen under tiden den målade sig. Eftersom jag saknade både material och den rätta tågan nöjde jag mig med att beundra konstverken i boken och ställde sedan in den i bokhyllan där den har fått stå orörd.
   Tror att det kan ligga något i min käre sambos påstående att praktik många gånger kan överträffa teori och inser att jag får måla mina tavlor själv. Fast fler böcker lär det nog ändå bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar